Serwis skiturowy - Skialpinizm - szkolenia skiturowe, kursy skiturowe, narciarstwo wysokogórskie, skialpinizm i szkolenia lawinowe, sklep skiturowy

Szukaj
Idź do spisu treści

Menu główne:

/ WIEDZA
serwis skiturowy
Warto pamiętać o przygotowaniu swojego sprzętu skiturowego na kolejny sezon zimowy. Nie zapominajmy, że taki serwis powinien każdy skiturowiec przeprowadzić również w trakcie sezonu zimowego. Sprzęt skiturowy musi zostać dokładnie sprawdzony przed każdym wyjściem w góry, aby nasze przejście skiturowe było bezpieczne, wydajne i przyjemne. Poniżej znajduje się specjalna checklista, która ułatwi kontrolę naszego sprzętu przed sezonem zimowym jak i w jego trakcie. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat serwisu skiturowego, bądź zamierzasz wymienić sprzęt skiturowy zapraszam na szkolenie bądź do sklepu.


R o d z a j  s p r z ę t uS p r a w d z e n i eZ a l e c e n i a


Narty
skiturowe 
 
 
Rozwarstwienie nartyJeśli znajdziesz pęknięcia i rozwarstwienie poszczególnych warstw, dodaj klej epoksydowy i dociśnij te warstwy. Jeśli nie masz odpowiedniego sprzętu oddaj narty do specjalistycznego serwisu narciarskiego, ewentualnie zastanów się nad wymianą nart.
Ubytki na ślizgu nartyNiewielkie ubytki do 1cm można zalać specjalnymi pałeczkami kofiksowymi, przy większych ubytkach należy narty oddać do specjalistycznego serwisu narciarskiego. 
Ślizg wysuszony i białySmarowanie odpowiednimi smarami na gorąco, aby zapobiec wysuszeniu i utlenieniu ślizgu narty.



Wiązanie 
skiturowe 
 
 
  
 
Luźne i niedokręcone śruby montażoweWykręć śruby i do otworów montażowych dodaj klej epoksydowy, następnie ponownie przykręć wiązania.
Przyleganie wiązania do powierzchni nartyJeśli wiązanie skiturowe jest przykręcone do narty a nie przylega równo do powierzchni narty, świadczy to o nadmiernej eksploatacji wiązania bądź narty. Zastanów się nad wymianą wiązań bądź nart.
Śruby odpowiadające za regulację wiązań, wysokość piętkiPoluzowane śruby odkręć i dodaj Loctite, następnie ustaw wiązania do butów i dokręć śruby. Sprawdź piętkę pod kątem poruszania się na różnym nachyleniu.
Dopasowanie butów do wiązaniaWepnij oba buty do wiązań skiturowych, sprawdź ich działanie zarówno na podejściu jak i podczas wpięcia do zjazdu. Jeśli zauważysz zbyt duży luz zastanów się nad wymianą wiązań.
Pęknięcia, ubytki materiałuSprawdź dokładnie możliwe pęknięcia, zwłaszcza przy śrubach montażowych, jeśli zauważysz duże ubytki materiału lub pęknięcie wymień wiązanie.

Foki
skiturowe 
  
 
System mocowania foki do danego rodzaju nart skiturowych, długość i szerokość fokSprawdź dopasowane fok do nart, jeśli foka jest za szeroka zmień ją bądź dotnij w odpowiedni sposób. Jeśli nie wiesz jak to zrobić zgłoś się do specjalisty. Zarówno nadmierne odkrycie krawędzi nart lub brak widocznych krawędzi jest błędem.
Nity, szwy, połączenia systemu mocowaniaWymień nity, bądź popraw szwy. Obejrzyj dokładnie system odpowiadający za mocowanie fok do nart.
Klej i przyczepność fokDodaj klej w miejsca gdzie widzisz ubytki bądź kulki starego kleju. Jeśli przyczepność jest mała zastanów się nad wymianą całego kleju lub fok. Przy fokach bezklejowych wyczyść warstwę przylegającą do narty specjalnym płynem.
Warstwa trzymającaBrak włosia na większej powierzchni foki skiturowej bądź duże wytarcia, sugerują zmianę foki na nową. Jeśli foki posiadają włosie w dobrym stanie, posmaruj foki specjalnym preparatem, a jeśli wiesz jak posmarować foki na ciepło, zrób to przed każdym wyjściem.




Buty
skiturowe 
 
 
 
 
 
Stan podeszwyDuże ubytki i wytarcia podeszwy - wymień buty na nowe.
Klamry, śruby mocująceJeśli znajdziesz poluzowane śruby, dodaj Loctite i dokręć śruby.
Uszkodzone klamry spróbuj wymienić na nowe - zapytaj o taką usługę w serwisie skiturowym.
Gniazda wiązańSprawdź wpięcie i dobre osadzenie butów skiturowych w wiązaniach. Jeśli zauważysz nadmierny luz może to świadczyć o nadmiernym zużyciu tych gniazd. Sprawdź poprawność wypięcia butów w płaszczyźnie poziomej. Jeśli zauważyłeś znaczny luz zastanów się nad wymianą butów.
Nit obrotowy cholewki butaNadmierna ruchomość i luz na nicie świadczą o zbytnim wytarciu połączenia cholewki i buta - zalecana wymiana nita obrotowego.
System BOA,
linki kevlarowe
Sprawdź system zapięcia buta, popraw węzły na linkach kevlarowych i wewnętrzne prowadnice. Jeśli zauważysz przetarcia na linkach wymień cały system bądź linkę.
Botek wewnętrznyPrzed każdym wyjściem skiturowym wysusz botki. Jeśli zauważyłeś przykry zapach użyj specjalnych środków do dezynfekcji bądź wymień botki na nowe. Sprawdź botek pod kątem przetarć, które mogą świadczyć o nadmiernej eksploatacji butów. Nadmierne przetarcia - wymień botki na nowe.



Kije
skiturowe 
 
 
 
Paski mocującePrzetarte bądź urwane paski - wymień na nowe. Sprawdź zapięcia i klamry pasków.
WałSprawdź wał kijków pod kątem pęknięć i wygięć. Jeśli zauważysz wygięcie kija lub pęknięcie, wymień je na nowe. Jeśli posiadasz kijki carbonowe sprawdź ich stan. Wszelkie ubytki czy pęknięcia świadczą o natychmiastowej wymianie kijków na nowe.
TalerzykiPopraw mocowanie talerzyków na kijach i wszelkie luzy. Jeśli zauważysz pęknięcie lub brak części talerzyka, wymień go na nowy lub zastanów się nad wymianą całych kijków.
GrotSprawdź stan końcówki kija pod kątem zaostrzenia. Jeśli masz odpowiednią wiedzę popraw ostrość grotu. Brak widiowej końcówki bądź nadmierne wytarcie - wymień kije na nowe.
 
 
Wróć do spisu treści | Wróć do menu głównego