Serwis skiturowy
/ WIEDZA
SERWIS SKITUROWY
Warto pamiętać o przygotowaniu swojego sprzętu skiturowego na kolejny sezon zimowy. Nie zapominajmy, że taki serwis powinien każdy skiturowiec przeprowadzić również w trakcie sezonu zimowego. Sprzęt skiturowy musi zostać dokładnie sprawdzony przed każdym wyjściem w góry, aby nasze przejście skiturowe było bezpieczne, wydajne i przyjemne. Poniżej znajduje się specjalna checklista, która ułatwi kontrolę naszego sprzętu przed sezonem zimowym jak i w jego trakcie. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat serwisu skiturowego, bądź zamierzasz wymienić sprzęt skiturowy zapraszam na szkolenie bądź do sklepu.
R o d z a j s p r z ę t u | S p r a w d z e n i e | Z a l e c e n i a |
Narty skiturowe | Rozwarstwienie narty | Jeśli znajdziesz pęknięcia i rozwarstwienie poszczególnych warstw, dodaj klej epoksydowy i dociśnij te warstwy. Jeśli nie masz odpowiedniego sprzętu oddaj narty do specjalistycznego serwisu narciarskiego, ewentualnie zastanów się nad wymianą nart. |
Ubytki na ślizgu narty | Niewielkie ubytki do 1cm można zalać specjalnymi pałeczkami kofiksowymi, przy większych ubytkach należy narty oddać do specjalistycznego serwisu narciarskiego. | |
Ślizg wysuszony i biały | Smarowanie odpowiednimi smarami na gorąco, aby zapobiec wysuszeniu i utlenieniu ślizgu narty. | |
Wiązanie skiturowe | Luźne i niedokręcone śruby montażowe | Wykręć śruby i do otworów montażowych dodaj klej epoksydowy, następnie ponownie przykręć wiązania. |
Przyleganie wiązania do powierzchni narty | Jeśli wiązanie skiturowe jest przykręcone do narty a nie przylega równo do powierzchni narty, świadczy to o nadmiernej eksploatacji wiązania bądź narty. Zastanów się nad wymianą wiązań bądź nart. | |
Śruby odpowiadające za regulację wiązań, wysokość piętki | Poluzowane śruby odkręć i dodaj Loctite, następnie ustaw wiązania do butów i dokręć śruby. Sprawdź piętkę pod kątem poruszania się na różnym nachyleniu. | |
Dopasowanie butów do wiązania | Wepnij oba buty do wiązań skiturowych, sprawdź ich działanie zarówno na podejściu jak i podczas wpięcia do zjazdu. Jeśli zauważysz zbyt duży luz zastanów się nad wymianą wiązań. | |
Pęknięcia, ubytki materiału | Sprawdź dokładnie możliwe pęknięcia, zwłaszcza przy śrubach montażowych, jeśli zauważysz duże ubytki materiału lub pęknięcie wymień wiązanie. | |
Foki skiturowe | System mocowania foki do danego rodzaju nart skiturowych, długość i szerokość fok | Sprawdź dopasowane fok do nart, jeśli foka jest za szeroka zmień ją bądź dotnij w odpowiedni sposób. Jeśli nie wiesz jak to zrobić zgłoś się do specjalisty. Zarówno nadmierne odkrycie krawędzi nart lub brak widocznych krawędzi jest błędem. |
Nity, szwy, połączenia systemu mocowania | Wymień nity, bądź popraw szwy. Obejrzyj dokładnie system odpowiadający za mocowanie fok do nart. | |
Klej i przyczepność fok | Dodaj klej w miejsca gdzie widzisz ubytki bądź kulki starego kleju. Jeśli przyczepność jest mała zastanów się nad wymianą całego kleju lub fok. Przy fokach bezklejowych wyczyść warstwę przylegającą do narty specjalnym płynem. | |
Warstwa trzymająca | Brak włosia na większej powierzchni foki skiturowej bądź duże wytarcia, sugerują zmianę foki na nową. Jeśli foki posiadają włosie w dobrym stanie, posmaruj foki specjalnym preparatem, a jeśli wiesz jak posmarować foki na ciepło, zrób to przed każdym wyjściem. | |
Buty skiturowe | Stan podeszwy | Duże ubytki i wytarcia podeszwy - wymień buty na nowe. |
Klamry, śruby mocujące | Jeśli znajdziesz poluzowane śruby, dodaj Loctite i dokręć śruby. Uszkodzone klamry spróbuj wymienić na nowe - zapytaj o taką usługę w serwisie skiturowym. | |
Gniazda wiązań | Sprawdź wpięcie i dobre osadzenie butów skiturowych w wiązaniach. Jeśli zauważysz nadmierny luz może to świadczyć o nadmiernym zużyciu tych gniazd. Sprawdź poprawność wypięcia butów w płaszczyźnie poziomej. Jeśli zauważyłeś znaczny luz zastanów się nad wymianą butów. | |
Nit obrotowy cholewki buta | Nadmierna ruchomość i luz na nicie świadczą o zbytnim wytarciu połączenia cholewki i buta - zalecana wymiana nita obrotowego. | |
System BOA, linki kevlarowe | Sprawdź system zapięcia buta, popraw węzły na linkach kevlarowych i wewnętrzne prowadnice. Jeśli zauważysz przetarcia na linkach wymień cały system bądź linkę. | |
Botek wewnętrzny | Przed każdym wyjściem skiturowym wysusz botki. Jeśli zauważyłeś przykry zapach użyj specjalnych środków do dezynfekcji bądź wymień botki na nowe. Sprawdź botek pod kątem przetarć, które mogą świadczyć o nadmiernej eksploatacji butów. Nadmierne przetarcia - wymień botki na nowe. | |
Kije skiturowe | Paski mocujące | Przetarte bądź urwane paski - wymień na nowe. Sprawdź zapięcia i klamry pasków. |
Wał | Sprawdź wał kijków pod kątem pęknięć i wygięć. Jeśli zauważysz wygięcie kija lub pęknięcie, wymień je na nowe. Jeśli posiadasz kijki carbonowe sprawdź ich stan. Wszelkie ubytki czy pęknięcia świadczą o natychmiastowej wymianie kijków na nowe. | |
Talerzyki | Popraw mocowanie talerzyków na kijach i wszelkie luzy. Jeśli zauważysz pęknięcie lub brak części talerzyka, wymień go na nowy lub zastanów się nad wymianą całych kijków. | |
Grot | Sprawdź stan końcówki kija pod kątem zaostrzenia. Jeśli masz odpowiednią wiedzę popraw ostrość grotu. Brak widiowej końcówki bądź nadmierne wytarcie - wymień kije na nowe. |